بلبرینگهای شیار عمیق چه هستند
در در هر کدام از رینگ های بلبرینگ شیار عمیق ، یک شیار با سطح مقطع دایره ای وجود دارد. شعاع این شیار با شعاع ساچمه ها هماهنگ است و به خاطر اینکه ساچمه ها در این شیارها حرکت می کنند، این نوع بیرینگ تحمل بارهای محوری و شعاعی زیاد را دارد.
در بیشتر بلبرینگهای شیار عمیق برای محار ساچمه ها از قفسه های دو تکه فولادی یا برنجی و گاهی هم از قفسه های پلاستیکی استفاده می شود. البته برای این نوع بیرینگهایی که با سرعت بالا کار می کنند ، معمولا از قفسه های یکپارچه استفاده میشود. که برای منتاژ قفسه ها باید لبه رینگها سنگ زده شود. تعداد و اندازه ساچمه ها هم توسط معادلات ریاضی و با توجه به الاستیسیته رینگها تعیین میشود.
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه تحمل بار خمشی را نیز دارد. برای شفت های کوتاه که فقط یک سر آنها تکیه گاه داشته باشد ، می توان برای تکیه گاه آن از بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه استفاده شود.
حلقه آب بندی پلاستیکی
بلبرینگ های شیار عمیق به دلیل تحمل زیاد در سرعتهای بالا ، اصطکاک کم ، تحمل بارهای شعایی و محوری ، جایگاه بخصوصی در صنایع مختلف پیدا کرده اند.
امروزه بلبرینگ ها مجهر به محافظ فلزی و حلقه آب بند پلاستیکی هستند که باعث پاکیزه ماندن بلبرینگ و افزایش طول عمر مفید آن خواهد شد. این نوع بیرنگها برای ماشین های کوچک کاربرد زیادی دارند ، چون نیاز به استفاده از کاسه نمد برای حفاظت از آنها نیست.
آب بندها از جنس لاستیک یا واشر پلاستیکی به همراه یک حلقه فلزی جهت منتاژ کردن آن داخل بلبریگ ساخته می شوند . مزیت دیگر آنکه داخل بلبرینگهایی که حلقه آب بندی داشته باشند ، گریس تزریق میشود ، به اندازه ای که تا پایان عمر آن نیاز به گریسکاری دوباره نباشد.
بلبرینگ شیار عمیق نوع S
به بلبرینگ شیار عمیق که حلقه داخلی آن پهن تر از حلقه بیرونیست اصطلاحا نوع S گویند. بلبرینگ نوع S را عموما در ماشین آلات ساختمانی و کشاورزی و نوار نقاله بکار می برند. در دنباله رینگ داخلی معمولا پیچ تنظیم بکار رفته یا قفل کن خارج از مرکز تعبیه شده است. همینطور در بعضی از آنها روی رینگ خارجی زبانه هایی طراحی شده است تا بتواند موقعیت خود را در محفظه فلزی حفظ کند. این زبانه ها به حل مشکل عدم تراز شفت یا نامناسب بودن موقعیت قرارگیری بلبرینگ کمک می کنند. برای اطلاعات بیشتر به صفحه فروش بلبرینگ مراجعه کنید.
بلبرینگ های دینام
این نوع بیرینگ در دینام ، قطب نما ، جاروبرقی ، استارت خودرو و کلا موتورهای الکتریکی کوچک استفاده میشود. البته رفته رفته ، بلبرینگ های شیار عمیق دارن جای آنها را میگیرند.
ساختار این نوع بیرنگ ها بسیار شبیه بلبرینگ شیار عمیق است. فقط تفاوتی که با آنها دارد اینکه رینگ خارجی فقط یک لبه دارد. بنابرین محتویات داخلی آن براحتی از هم جدا میشوند. در نتیجه بلبرینگهای دینام فقط می توانند در یک جهت بار محوری را تحمل کنند و برای ثابت نگه داشتن محور شفت ، معمولا از دو بلبرینگ در مقابل هم استفاده میشود. معمولا از قفسه U شکل با جنس برنجی یا فولادی و گاهی هم الیاف شیشه برای نگه داشتن ساچمه ها استفاده میشود. برای مونتاژ موتور الکتریکی ، بعد از ثابت کردن رینگ خارجی ، ساچمه ها و قفسه و رینگ داخلی را جا میزنند. در مورد فلوکولانت بیشتر بخوانید.
لینک های دانلود
مشخصات